Nyt udtryk til vores karrierestigenskampagne

Danske Byggecentre har i samarbejde med vores medlemmer arbejdet målrettet i 2019 på at blive klar med et helt nyt udtryk til vores karrierestigenskampagne.

Vi har fundet tre elever, eller tidligere elever, hos vores medlemmer, som er ansigtet udadtil på kampagnen. I en tidligere kampagne har vi brugt skuespillere, men denne gang ville vi have et mere autentisk billede på kampagnen, så de unge bedre kunne spejle sig i rollemodellerne.

Ny hjemmeside

Vi har i samarbejde med vores medlemmer og eksperter i tiltrækning og rekruttering af unge, udarbejdet helt nyt kampagnemateriale samt givet www.karrierestigen.dk en omfattende makeover, så sitet nu er mere indbydende og i trit med de unge.

På karrierestigens hjemmeside har de unge mulighed for at læse om vores branche, og hvad der kræves for at starte som elev. Branchens tre karriereveje: Handelselev, Salgselev og Lager- og logistikoperatørelev er i fokus med en rollemodel for hver uddannelse, og der gives et godt overblik over, hvad de unge kan forvente af arbejdet i et byggecenter. Samtidig er det tydeliggjort, hvordan den enkelte elevuddannelses karrierestige kan se ud. Vi vil gerne give et billede af, at man sagtens kan stige i graderne, når man vælger elevvejen i et byggecenter.

På hjemmesiden har vi også vores medlemmer i fokus. Vi giver de unge muligheden for på et kort at se, hvor byggecentrene ligger geografisk. Derudover har vi sørget for at lede de unge direkte videre til vores medlemmer, så de hurtigt kan læse mere om, hvordan de bliver elever hos de enkelte kæder.

Annoncering på sociale medier

Hjemmesiden kan ikke stå alene i kampagnen, og derfor er vi også ude at annoncere på de sociale medier som Facebook og Snapchat. Vi vælger hovedsageligt at annoncere på de sociale medier, da det er der, de unge befinder sig. I en tidligere kampagne har vi i større grad forsøgt at brande hele branchen igennem bl.a. tv-reklamer, men denne gang zoomer vi lidt ind og forsøger at ramme de unge, som vi gerne vil have som elever ude i butikkerne.

Ud på 22 skoler i løbet af efteråret og stort finaleevent

Udover ny hjemmeside og annoncering på de sociale medier, har vi også udviklet et branchespil som et led i vores rekrutteringskampagne. Branchespillet er noget så simpelt som et brætspil, da vi gerne vil samle de unge i dialog rundt om et bord fremfor foran deres computere.

I spillet styrer man, i hold på 3-4 personer, et byggecenter, hvor ens fornemmeste opgave er at lytte til kundernes behov og sælge de bedste varer, samtidig med at man også skal foretage kloge indkøb, og man skal have styr på sit lager og leverancer. Man skal formå at tjene flere penge end sine modstandere ved at købe billigt ind og samtidig sælge mest muligt, uden at have varer tilbage på lageret. Det er samme problematikker, som vores medlemmer sidder med hver dag ude i forretningerne. .

Et branchespil er en god ide, fordi man på den måde kan indgå i skolernes undervisning i forbindelse med faglige cases og karrierespil. Det overordnede formål er, at spillet skal bruges som supplement til undervisningen, og at eleverne synes det er sjovt og underholdende, så de kommer til at tænke på os, når de skal vælge uddannelse og elevplads.

I løbet af efteråret har vi besøgt 22 handelsskoler over hele landet med spillet, og vi sluttede af med et stort finaleevent den 29. november 2019 på Radisson Royal Copenhagen, hvor de 10 bedste hold/skoler i Danmark, med højeste score, dystede mod hinanden.

Vinderen blev Tietgen fra Odense, som foruden æren også vandt en gavecheck på KR. 10.000 kr. Tietgen formåede bedre end noget andet hold at drive deres byggecenter og tjene mere end deres konkurrenter. Anden og tredjepræmien gik til henholdsvis Haderslev Handelsskole og ZBC Næstved, med sig fik de en gavecheck på henholdsvis 5.000 kr. og 3.000 kr.

Stort tillykke til de tre skoler!